Aller Media justerer innovationsstrategien

25.06.2015

Efter tre års intensiv udvikling efter ”launch and learn”-princippet tilpasser Aller Media innovationsstrategien og flytter udviklingen tættere på organisationen for at få et mere dedikeret innovationsfokus på udgiverenheden og de nytilkøbte forretningsområder inden for rejser og media marketing. Det nye innovationsfokus medfører justeringer i organisationen, som gennemføres i dag.

Med de seneste års investeringer i tre rejseselskaber samt opkøbene af DG Media og Datagraf Communications har Aller Media A/S i Danmark fået reduceret presset på medieforretningen og skabt et bredere vækstgrundlag for koncernen fremadrettet. Transformationen kan med stor tydelighed aflæses i indeværende regnskabsår, hvor omsætningen for de tre første kvartaler fra de nye forretningsområder nu udgør en væsentlig del af den samlede omsætning, som forventes at overstige 1,5 mia. kroner.

For at skabe et mere dedikeret fokus på udviklingsarbejdet med de nye forretningsområder gennemfører Aller Media en organisationsændring, hvor innovationskompetencerne flyttes ud i organisationen og tættere på forretningen i udgiverenheden, den kommercielle enhed og den strategiske enhed – hvor sidstnævnte har ansvaret for udviklingen af de nye forretningsmæssige økosystemer.

”Vi har i løbet af de sidste tre år indsamlet og håndteret flere end 400 idéer, afprøvet og testet omkring 70 og lanceret fire internationale projekter med et globalt marked som sigte. Det har givet os en enorm indsigt og læring. Den viden tager vi med videre i den nye innovationsstrategi, hvor vi skifter fokus fra en global og meget åben innovationstilgang til et mere dedikeret fokus på udgiverforretningen, rejser og media marketing på et nordisk plan,” siger Aller Medias innovationsdirektør Pernille Aalund.

Det nye innovationsfokus medfører nye konditioner for to af de globale udviklingsprodukter: e-sport-magasinet 1337mag.com og e-markedspladsen Le Sneaks afvikles – mens det globale royale univers Royalista.com og ordspilsappen Wordbase fortsætter i deres nuværende form. Som et resultat heraf fratræder 11 medarbejdere.

”Vi er naturligvis meget kede af, at vi i forbindelse med implementeringen af den nye innovationsstrategi bliver nødt til at sige farvel til 11 medarbejdere, der primært har været beskæftiget med vores globale udviklingsprojekter og produkter. Men innovation lykkes kun, hvis den følger den overordnede strategi – og i dette tilfælde organiseres vores kompetencer og ressourcer på en ny måde for at varetage Aller Medias investeringer i nye forretningsområder optimalt,” siger Pernille Aalund.

I forbindelse med det ændrede innovationsfokus er Aller Media i dialog med eksterne parter om frasalg af udvalgte globale innovationsprojekter.

For yderligere information kontakt venligst

Pernille Aalund
Innovationsdirektør, Aller Media A/S
E-mail: Pernille.aalund@aller.dk
Mobil: +45 40 55 00 50

Kasper Kankelborg
Pressekontakt, Aller Media A/S
E-mail: kasper.kankelborg@aller.dk
Mobil: +45 26 13 57 71

Om Aller Media A/S
Aller Media A/S er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Danmark med et samlet ugentligt oplag på omkring 681.000 eksemplarer. Hver uge læser cirka 2 mio. danskere et af Allers mere end 20 blade og magasiner, og i Danmark er markedsandelen på ugeblade 72 pct. og 22 pct. på magasiner.

Sideløbende med blad- og magasinproduktion øges indtægterne på de digitale og mobile platforme med mere end 1.2 mio. unikke månedlige brugere, og Aller Media A/S er nr. 7 på den digitale udgiverliste, som Danske Medier Research (tidl. FDIM) står bag.

Aller Media A/S ejer Nyhavn Rejser og Kulturrejser Europa samt aktiemajoriteten i Nilles Rejser. Derudover ejer Aller Media A/S Datagraf-koncernen samt AllerCP, som er et content marketingbureau, hvor også produktionsselskabet Aller Visuals indgår.

I Danmark har Aller ca. 680 ansatte. Det danske Aller Media A/S er et datterselskab af Aller Holding, som også har aktiviteter i Norge, Sverige og Finland. For yderligere information se www.aller.dk og www.allerholding.dk.