Aller Media lancerer nyt magasin til mænd

21.06.2016

Dossier - Kopi

Dossier er navnet på Danmarks nye mandemagasin, som udkommer første gang til efteråret. Det nye Aller-magasin bliver en del af ELLE-universet og får tidligere chefredaktør på Euroman, Kasper Steenbach, og tidligere moderedaktør på Cover Man, Mads Emil Grove Møller, i spidsen.  

Dansk ELLE, som blandt andet udgiver magasinerne ELLE og ELLE Decoration, udvider med endnu et magasin. Denne gang et gratismagasin i tabloidformat, der er målrettet karrierebevidste og entreprenante mænd. Journalistikken bliver præget af korte, meget vinklede og gerne overrumplende formater.

Inspirationen til Dossier er hentet hos blandt andet internationale magasiner som Monocle og Mr. Porter Journal, og ifølge ELLEs chef i Danmark er der hos både kommercielle samarbejdspartnere og mandemålgruppen stor efterspørgsel på medietyper, som formår at kombinere business-, livsstils- og modestof i et eksklusivt og maskulint univers.

“Vi har længe haft lyst til at lave et lækkert magasin til ELLE-kvindens kæreste, brødre, venner og far og imødekomme den efterspørgsel, vi oplever hos både danske og internationale annoncører efter en stærk mandeudgivelse. Samtidig er vi meget bevidste om, at mandemagasinet er en svær størrelse, da mænd ikke køber og forbruger magasinstof på samme måde som kvindemålgruppen,” siger Cecilie Ingdal, chefredaktør på ELLE, og fortsætter:

“I udviklingen af Dossier har vi derfor gentænkt både format, distributionsmodel og det redaktionelle snit i forhold til både nuværende og tidligere mandemagasiner på det danske marked. Med tabloidformatet får vi en ’look and feel’-oplevelse, der har paralleller til avisernes weekendtillæg – bare mere lækkert – mens distributionsmodellen sikrer, at vi når en stor målgruppe.”

Stærk holdopsætning
Det er to af Danmarks mest markante profiler inden for henholdsvis magasinjournalistik og mode for mænd, der er hentet ind for at udvikle og drive det nye magasin. Kasper Steenbach, tidligere chefredaktør på Euroman, bliver chefredaktør på Dossier, mens Mads Emil Grove Møller, tidligere moderedaktør på Cover Man, bliver moderedaktør.

“Jeg er ikke i tvivl om, at printmagasinet stadig har en masse at byde på i det samlede mediebillede – æstetik, holdbarhed og perspektiv. Det kan dog udfoldes på mange måder, og jeg kan godt lide ELLEs ambition om, at vi ikke bare vil lave et magasin, der ligner dem, der allerede er på markedet. Både vores redaktionelle snit og vores måde at få historierne ud til læserne på kommer til at skille sig ud,” siger Kasper Steenbach.

ELLE planlægger, at Dossier skal udkomme to gange om året i et oplag på minimum 50.000 stk. Magasinet udkommer første gang i løbet af efteråret og bliver distribueret i sampak med ELLE samt på strategisk udvalgte steder, hvor målgruppen befinder sig. Herunder har blandt andet Københavns Lufthavne valgt at aftage et stort antal af det nye mandemagasin.

“Dossier skriver til danske mænd, der interesserer sig for karriere. Det er typisk mænd, der rejser meget, og en målgruppe, vi har særligt fokus på i vores arbejde med at optimere rejseoplevelsen. Dossier er lufthavnens foræring til den rejsende mand – kvalitetslæsestof til pausen i en travl hverdag på farten og inspiration til livet på vej ud i verden,” siger Peter Krogsgaard, CCO i Københavns Lufthavne A/S.

Kasper Steenbach, Foto: Oliver Knauer

Kasper Steenbach, Foto: Oliver Knauer

For yderligere information kontakt venligst

Cecilie Ingdal
Chefredaktør ELLE/ELLE Decoration/Aller Fashion
Cecilie.Ingdal@elle.dk
+45 26 19 52 02

Kasper Steenbach
Chefredaktør Dossier
kasper.steenbach@dossierdanmark.dk
+45 26 14 86 99

Kasper Kankelborg
Kommunikationschef, Aller Media A/S
Kasper.Kankelborg@aller.com
+45 26 13 57 71