Allers kaptajn fylder 50 år

17.09.2013

PT 50 2

Fredag den 20. september runder Aller Media A/S’ administrerende direktør Pål Thore Krosby et skarpt hjørne. Den snart 50-årige nordmand kan se tilbage på 11 succesfulde år i spidsen for mediekoncernen, som fremadrettet skal tænke endnu mere i nye effektive løsninger i et udfordret mediemarked.

Allers Media A/S’ snart 50-årige administrerende direktør, Pål Thore Krosby, er en habil sejler. Ikke kun i sin fritid, men også professionelt, hvor han siden 2002 har sat kursen for Aller Media A/S. Og netop kursen er blevet ændret et par gange siden dengang for 11 år siden.

Danmarks største udgiver af ugeblade og magasiner har nemlig gennemgået en forandring fra at være et klassisk bladhus til at være et moderne mediehus, hvor blandt andet digitalisering og nye forretningsområder har fået stort fokus. Senest med opkøbet af Nyhavn Rejser, der er det første store opkøb i medievirksomhedens ambitiøse strategi for opkøb og investeringer frem mod 2015. Og den snart 50-årige fødselar, der flere gange om ugen pendler fra Oslo til København, er klar til at imødekomme kravene i en stadig mere modvindspræget mediebranche:

”Der sker rigtigt meget på mediemarkedet i disse år. Det betyder, at vi er i konstant forandring og hele tiden skal forny os, finde nye forretningsmuligheder, tænke i nye og effektive løsninger, forbedre vores lønsomhed og ændre måden, vi arbejder på. Alt det trives jeg rigtigt godt med, men det betyder også, at ledelse som disciplin er vigtigere end nogensinde før. Derfor er det min vigtigste opgave at motivere mine ledere til aktivt at deltage i denne forandring. Vi skal rette vores fokus på udvikling, så vi hele tiden tilpasser vores forretning og organisation i forhold til markedet og dermed forhåbentlig undgår alt for mange negative overraskelser og et unødigt pres. Vi skal selv styre vores udvikling og fremtid,” siger Pål Thore Krosby.

Overskudsgivende direktør

Selvom Allers frontmand er norsk, så er hans uddannelse dansk, nærmere bestemt civiløkonom fra Handelshøjskolen i Århus. Efter endt uddannelse returnerede han til Oslo, hvor han fik job som marketingschef i reklamekoncernen Bates. Her endte han efter seks år som direktør i et af Bates’ norske reklamebureauer. I 1996 fik han jobbet som administrerende direktør og chefredaktør for Norges næststørste kommercielle radiokoncern, Radio 1 Norge A/S, hvor han vendte et underskud på 30 mio. kr. til et overskud efter tre år.

Bedriften hos Radio 1 gik ikke ubemærket hen hos Aller Media, der sammen med Clear Channel Communication var medejer af Radio 1 Norge A/S. Pål Thore Krosby blev derfor i 2001 hentet til direktionen hos Aller Media A/S (dengang Aller Press A/S), hvor han året efter i 2002 blev sat i front som styrmand for den familieejede medievirksomhed i Danmark.

Hos Aller har Pål Thore Krosby i alle sine 11 år formået at skabe positive resultater på bundlinjen*. I årene 2004-2007 blev de bedste resultater i Aller Medias historie skabt, mens han i de seneste år, hvor koncernen i lighed med resten af mediebranchen har oplevet oplagsnedgang samt kæmpet med et udfordrende finansmarked, også har formået at skabe overskud til moderkoncernen. Således kunne Aller Media A/S i seneste regnskabsår fremvise et resultat før skat på 45,4 mio. kr.

Vægter medarbejderinputs højt

Foruden at være en dreven og travl direktør er Pål Thore Krosby familiefar. Faktisk i så høj grad at han altid prioriterer aftaler med sin 8-årige datter meget højt – også selvom det kan betyde aflysning af forretningsmøder. Aftaler er med andre ord noget Pål Thore Krosby overholder og tilmed inviterer til. Han understreger, at det altid er muligt at få en aftale med ham trods hans travle kalender. For Pål Thore Krosby er det nemlig vigtigt både at tale med og lytte til de mange kompetente medarbejdere og med personer, der kan give ham input udefra. For nok er han den daglige styrmand hos Aller, men evnen til at opnå succes sker ifølge Krosby gennem andre:

”Mit bedste råd om ledelse er, at man som leder skal have udsyn for at kunne navigere i en tid med fuldt tryk på forandringerne. Man må derfor ikke gå i fælden, hvor man vil gøre alt selv. Man skal lære så tidligt som muligt at alliere sig med dygtige og positive mennesker, der kan hjælpe med at nå målene. Det er resultaterne der tæller. Det er dem, du bliver målt på, og som er forudsætningerne for, om du avancerer.”

*Resultat før skat.