Konfirmation: Ny stor undersøgelse overrasker og punkterer myter

11.04.2018

Konfirmerede og konfirmationsklare piger mellem 12 og 17 år i Danmark både overrasker og punkterer myter i en ny, stor repræsentativ undersøgelse af deres interesser, årsager og forventninger til det at blive konfirmeret.

Troen på Gud lever i bedste velgående, mest blandt dem, der skal konfirmeres, pengegaver står højt på ønskelisten, mens en Ipad findes langt nede. De økonomiske forventninger til forældrenes formåen er høje, og så har de fleste af pigerne udenfor København ikke nogen planer om at skulle drikke alkohol ved konfirmationsfesten.

Der er mange overraskelser i den repræsentative undersøgelse om emnet konfirmation lavet blandt piger i alderen 12-17 år i Danmark gennem hele 1400 interviews. Bag undersøgelsen står Vi Unge og deres nye site www.konfirmation.dk. Undersøgelsen er landsdækkende og er lavet blandt piger, der er blevet konfirmeret eller skal konfirmeres i tidsrummet 2015-2019.

“I vores bestræbelser på at tilbyde endnu flere vedkommende, digitale muligheder, har vi skabt sitet konfirmation.dk. Vi har med sitet for øje blandt andet spurgt alle de piger, vi er i kontakt med gennem Vi Unge-universet , om alt muligt i forbindelse med deres konfirmation. Det er på mange områder interessant, fordi det både bekræfter nogen af vores tanker og fordi det punkterer andre og viser os, hvordan vi kan gøre konfirmation.dk endnu mere attraktiv og vedkommende for både læsere og annoncører,” siger Julie Lund Mikkelsen, chefredaktør på Vi Unge, der har fået lavet undersøgelsen gennem Aller Insight / Analytics.

20 procent forventer mere end 20.000 kroner i gave

Undersøgelsen er fuld af interessante resultater. At kjolen er “in” bekræftes af, at 91 % af pigerne planlægger at blive konfirmeret i en sådan. Men det at vise sig frem er ikke det samme som at optræde: Kun 66 procent af de adspurgte piger vil holde en tale til deres egen fest.

88 procent forventer pengegaver og gerne store beløb. Hele 20 procent forventer således at modtage mere end 20.000 kroner i konfirmationsgaver. I den mere religiøse ende af en konfirmation har ni procent svaret ja til, at konfirmationen har fået dem til at gå mere i kirke, mens hele 73 procent selv har bestemt, de ville eller skal konfirmeres. Og hvis man tror, nutidens unge konfirmeres for gavernes skyld, er det ikke sandt. Kun 21 procent svarer ja til gaver som årsagen, mens hele 36 siger nej.

Konfirmander tror på Gud

45 procent af de piger, der er blevet konfirmeret, har gjort det, fordi de tror på Gud. Og hvis man kun ser på de piger, der skal konfirmeres inden for de næste to år, er troen på Gud endnu stærkere. Hele 58 procent af de kommende konfirmander gør det, fordi de tror på Gud.

Alkohol er også et emne, mange tager op, når man konfirmeres og der holdes fest. Ser man på de unges forventninger til at skulle drikke alkohol ved festen, tror 34 procent på landsplan, de skal drikke lidt. I region Hovedstaden er det hele 44 procent, der forventer det.

Undersøgelsen af landets konfirmander har naturligvis langt flere interessante konklusioner. Man kan ved henvendelse til Aller Insights analysechef Jacob Lundegaard Straarup få flere af konklusionerne. Og hvis man ønsker mere information om Vi Unges nye site, www.konfirmation.dk, kan man få det ved henvendelse til Vi Unges chefredaktør Julie Lund Mikkelsen.

Sitet www.konfirmation.dk

På baggrund af undersøgelsens resultater, har Vi Unge samlet alle overvejelser og tanker omkring konfirmationen, og kan derfor nu lancere sitet konfirmation.dk. Her får kommende konfirmander og forældre ideer og inspiration, tests og mulighed for at blive klogere på mode, hår og makeup, samt få ideer til festen, taler og gaver. Og ikke mindst traditionerne på den store dag. Konfirmation.dk giver muligheden for detaljerede guides og personliggørelse af forskellige aspekter ved konfirmationen. Se sitet på www.konfirmation.dk

For yderligere information, kontakt venligst

Julie Lund Mikkelsen
Chefredaktør, Vi Unge
julie@viunge.dk
Direkte: +45 72 34 23 05
mobil: +45 50 76 15 96

Jacob Lundegaard Straarup
Analysechef, Aller Insight / Analytics
Jacob.Lundegaard@aller.com
Direkte: +45 72 34 26 60
Mobil: +45 23 28 89 95

Magnus Hviid
Kommunikationschef, Aller Media A/S
magnus.hviid@aller.com
mobil: +45 28 72 63 85