Niels Pinborg ny chefredaktør på SE og HØR

23.09.2013

Niels Pinborg_lille

Aller Media har ansat Niels Pinborg som chefredaktør for ugebladet SE og HØR. Han tiltræder jobbet den 1. november 2013 og kommer fra en stilling som chefredaktør for metroxpress.

Efter en periode hvor chefredaktørposten på SE og HØR har været ledig, kan Aller Media nu afsløre navnet på afløseren for Kim Henningsen, der trak sig fra posten i juni måned på grund af sygdom. Det bliver Niels Pinborg, chefredaktør for metroxpress, som tiltræder stillingen, der af mange beskrives som mediebranchens sjoveste og mest udfordrende.

SE og HØR er et af Aller Medias stærkeste brands, og ugebladet er kendt for sin underholdende, afslørende og festlige journalistiske profil. SE og HØR er på print Danmarks mest læste ugeblad, og på nettet er seoghoer.dk det største site blandt ugeblade og magasiner med en trafik, der er stigende. Det er således en solid succes, som Niels Pinborg får ansvaret for:

”Stillingen som chefredaktør på SE og HØR er et drømmejob for mig. Jeg har tabloid-journalistik i blodet, og SE og HØR er for mig at se den optimale formidler af tabloid-journalistik. Jeg ser frem til at stå i spidsen for Danmarks stærkeste sladderredaktion, der også fremover, som de første, skal forsyne danskerne med gode, afslørende nyheder om de kendte og kongelige” siger Niels Pinborg, kommende chefredaktør på SE og HØR.

Niels Pinborg er 39 år og har gennem mange år arbejdet på Ekstra Bladet, dels på avisen og dels på ekstrabladet.dk. Hans journalistiske udgangspunkt er oprindeligt kriminalstoffet, men efter et ophold som Ekstra Bladets korrespondent i London, har han siden 2008 indtaget chef- og redaktørroller på såvel kriminalredaktionen som på ekstrabladet.dk. Niels Pinborg havde som ledende redaktør ansvaret for ekstrabladet.dks indholdskoncepter på alle stofområder, udviklingen af sitets journalistik og ledelsen af redaktionens medarbejdere.

I foråret 2013 blev Niels Pinborg headhuntet til metroxpress, hvor han tiltrådte som chefredaktør i parløb med avisens ansvarshavende chefredaktør Jonas Kuld Rathje. Parret har relanceret metroxpress, og avisens site mx.dk gik i luften i april måned og er siden vokset til over 150.000 unikke brugere om måneden.

”Det er med lige dele vemod og stolthed, at jeg forlader metroxpress. Vemod fordi jeg forlader et team af dedikerede medarbejdere på avisen, der har vist en enorm vilje til forandring under vores relancering, og stolthed fordi vi på meget kort tid har skabt et fantastisk godt udgangspunkt for, at projektet med det nye metroxpress lykkes. Men et tilbud om at tiltræde et job som chefredaktør for SE og HØR er en så attraktiv udfordring, at jeg ikke kunne sige nej, da jeg blev kontaktet af direktionen i Aller Media” siger Niels Pinborg.

Udgiverdirektør Per Ingdal fra Aller Media ser frem til, at Niels Pinborg tiltræder på SE og HØR:

”Med Niels i spidsen for redaktionen har vi fået den helt rigtige leder til at løfte SE og HØR til det næste niveau.  SE og HØR klarer sig fornuftigt i et udfordrende marked på print, men oplaget har gennem nogle år været faldende, og læserne konverterer i stigende omfang til digitale medier. Det bliver Niels’ opgave at lede og inspirere SE og HØRs redaktion til fortsat at lave et underholdende ugeblad. Derudover skal han forstærke udviklingen af seoghoer.dk frem mod en bæredygtig forretning på alle digitale platforme” siger Per Ingdal.

SE og HØR udkommer hver torsdag, sælges i et oplag på 117.000 eksemplarer og læses hver uge af 549.000 danskere. SE og HØRs website seoghoer.dk har hver måned ca. 300.000 unikke brugere.