Ny onlinestrategi skal løfte Allers websites

14.09.2017

Digitale universer og subsites med dyb faglighed skal øge det kommercielle potentiale for Aller Medias websites. Udrulningen af Femina.dk som et rendyrket kvindeunivers og nyt power-site er allerede påbegyndt, og strategien har efter kun en måned løftet Femina.dk ni pladser på Toplisten samt øget SEO-synligheden markant. Næste univers i den ambitiøse vækstplan lanceres i starten af det nye år.

Annoncørerne efterspørger solid og alsidig dækning, mens brugerne tiltrækkes af fokuserede sites, der giver værdi gennem relevant indhold af høj kvalitet. Umiddelbart et paradoks, men Aller Media har fundet løsningen i en ny onlinestrategi, der overordnet medfører en konsolidering til færre men større sites – de såkaldte universer – mens en række subsites under universerne holder fast i Allers nichestrategi om at levere indhold af højeste kvalitet og relevans til klart afgrænsede målgrupper.

”Vi har mange loyale læsere og brugere, som har stor fornøjelse af vores brandspecifikke websites, hvor der udover godt indhold også er omsætning i forhold til event, abonnement og andet up-salg. Men vi ser et kæmpe potentiale for at øge den digitale indtjening, hvis vi kan skrue op for trafikken, samtidigt som vi fastholder vores fokus på at producere markedets bedste indhold til udvalgte segmenter,” siger udgiverdirektør for ugeblade hos Aller Media A/S, Anette Kokholm og fortsætter:

”Ved at lade strategien stå på to ben kan vi pga. den større volumen fra flere brugere styrke indtjeningen fra bannerannoncering, mens det er enormt attraktivt for annoncørerne at placere sig i sammenhæng med redaktionelt nicheindhold af høj kvalitet, når vi f.eks. taler om sponsorater og mere kreative annonceformater.”

Dermed er et af de klare mål med den nye universstrategi at fastholde og udbygge Aller Medias position som Danmarks førende mediehus inden for udvikling af native-løsninger, der allerede i dag udgør en væsentlig del af den digitale annonceomsætning.

Femina.dk løftes ni pladser på Dansk Online Index’ topliste
Helt konkret det planen, at 16 magasin- og ugebladssites på tværs af hele forretningen i løbet af det kommende år konsolideres på et mindre antal universer, som er nøje udvalgt og defineret på baggrund af et omfattende data- og analysearbejde – og som det redaktionelt og kommercielt giver mening at tage ejerskab på.

”Det ligger lige til højrebenet, at vi holder fast i vores stærke fokus på kvinder, og lader Femina.dk være omdrejningspunktet for Danmarks største kvindeunivers, der også kommer til at omfavne Søndag.dk, Q.dk, Mama.dk og Psykologi.dk. Udrulningen er godt i gang og har trafikmæssigt allerede givet flotte resultater. I den kommende periode kommer vi selvfølgelig også til at lancere universer, der er tæt tilknyttet vores andre kerneområder såsom mad, mode, familie, underholdning og royalt stof,” siger udgiverdirektør for magasiner hos Aller Media A/S, Charlotte Riparbelli.

Q er det første subsite, der er blevet implementeret under femina.dk, og efter en måned har det allerede haft en betydelig effekt for Femina.dk med en vækst på 170.000 sessioner, 100.000 sidevisninger og 78.000 brugere. Det har betydet et hop på ni pladser frem på Dansk Online Index’ topliste og en væsentlig forbedret SEO synlighed.

For yderligere information kontakt venligst

Anette Kokholm
Udgiverdirektør Ugeblade
+45 23 26 11 88
Anette.Kokholm@aller.com

Charlotte Riparbelli
Udgiverdirektør Magasiner
+45 40 34 46 15
Charlotte.Riparbelli@aller.com