Vi Unge går nye veje

20.09.2017

Ny strategi betyder øget indhold til teenagernes foretrukne digitale platforme som Snapchat, radio og podcasts. Og så har Vi Unge netop lanceret ny serie på YouTube med succes.

Aller Media, der står bag Ungdomsmagasinet Vi Unge, er i færd med at ændre strategien bag det populære magasin. Målet er at udvikle Vi Unge til et samlende teenageunivers, fremfor kun at være et printet magasin, et website og tilstedeværelse på sociale medier. Ændringerne sker i takt med, at danske unge i dag i stigende grad lægger deres medieforbrug over på deres mobiltelefoner via sociale medier, streaming og andre digitale muligheder.

Vi Unge har i 59 år været teenageres fortrukne ungdomsmagasin. Det startede i 1958 under navnet Filmjournalen, og i 1963 fik det navnet Vi Unge. Siden 2000 har det udelukkende været et magasin til piger, og indeholder i dag alt det, en teenagepige interesserer sig for lige fra musik og film, mode og skønhed til nogle af de mere alvorlige emner som krop, selvtillid og kærlighed.

“Det er nu, der skal ske et markant skifte, hvis Vi Unge skal bibeholde den relevans, magasinet har haft siden 1958. Vi flytter helt kort midler fra print til sociale medier og går en del nye veje for at vedblive med at være Danmarks største pigeunivers for piger i alderen 12-17 år. Der er i dag cirka 197.000 piger i Danmark i den alder, og vi må indse, at det liv, en teenagepige havde i 2000, da vi sidst lavede bladet om, slet ikke er det samme i dag. Derfor må vi forandre os, hvis vi også i fremtiden vil være teenagepigernes foretrukne medie. Vi vil derfor nu tilpasse alle vores platforme til nutidens teenagere”, siger chefredaktør Julie Lund Mikkelsen.

Baggrunden for de forandringer, Vi Unge gennemgår, er en stor repræsentativ undersøgelse af danske teenagepigers dagligdag kaldet “ALL ABOUT TEENS”. I undersøgelsen har over 3500 piger besvaret spørgsmål og dermed kortlagt deres hverdag, holdninger, medieforbrug og sociale ageren. Blandt teenagepiger ser 44 procent af dem i dag YouTube dagligt, 64 procent streamer film og serier på ugentligt basis, og der bliver brugt 2,5 time på sociale medier hver eneste dag. Især på Snapchat, hvor målgruppen i gennemsnit er på 64 minutter dagligt. Mobilen er centrum for det hele, hvorfra der både streames, lyttes til musik og interageres med veninderne.

“25 procent af en teenagepiges vågne timer mellem klokken 07.00 og 23.00 tilbringes i dag på mobilen. De Snapchatter, er på Instagram og ikke mindst Messenger. Faktisk bliver telefonen kun brugt syv minutter dagligt til at tale i telefon. I dag er YouTube målgruppens foretrukne søgemaskine og ikke Google. Når der søges inspiration til eksempelvis skønhedsprodukter, sker det for 60% af pigerne på YouTube, og kun 11% på Google, hvilket er markant anderledes end for kvinder 18 år+. Radio og musik er populært, men også nyheder indenfor egen verden er i højsædet, ikke mindst når man kan dele det med sine veninder. Vi Unge er i dag allerede til stede på mange af de sociale medier som Snapchat, Instagram, Facebook og musical.ly, men som led i den nye strategi bliver disse kanaler opprioriteret. Vores fokus er, at lave indhold til målgruppen på deres og den aktuelle platforms præmisser”, siger chefredaktør Julie Lund Mikkelsen.

Undersøgelsen “ALL ABOUT TEENS” har ført til mange opsigtsvækkende indsigter om målgruppen, som Aller/Vi Unge vil offentliggøre senere.

Skiftet er allerede i gang
Vi Unges strategiske skifte er allerede i gang, og mediet står stærkt rustet på de sociale medier med over 180.000 fans på Facebook, 63.000 følgere på Instagram og over 10.000 åbninger, hver gang mediet poster på Snapchat. I juni gik Vi Unge i luften med en radiostation i samarbejde med Bauer Media, hvor det er de unge lyttere selv, der er med til at sammensætte playlisten. Vi Unge har også med succes lanceret podcasts med de emner, de unge elsker fra magasinet – blandt andet deres brevkasse, hvor mange teenagepiger har fået gode råd om alt fra kys og kærester til mobning mv. Podcasten har allerede haft over 110.000 streams og downloads de første tre måneder.

Satser på YouTube
Vi Unges måske mest markante satsning gik i luften forrige fredag på YouTube – nemlig serien “Første gang”. Serien handler om Sofie, Alma, Clara og Lærke, som går på den samme efterskole. Den hedder “Første gang”, fordi den handler om de første gange, mange oplever i teenageårene f.eks. den første kæreste, det første hårde breakup og aktuelle problemstillinger fra de sociale medier som f.eks. deling af nøgenbilleder. Den handler også om tætte venskaber, om at få overskredet sine grænser og selvfølgelig om kærlighed. Serien har fået en fantastisk premiere med indtil videre 139.000 visninger på første afsnit, og masser af positive kommentarer fra seerne. Afsnit 2, der blev lagt på YouTube i fredags, har allerede over 80.000 visninger.

“Serien er et godt eksempel på, at Vi Unge gerne vil være der, hvor de unge er i dag. Vi ved fra “ALL ABOUT TEENS”-undersøgelsen, at YouTube er et medie, de unge piger bruger meget tid på. Og vi ved, at for Vi Unges læsere er hele begrebet “første gang” meget centralt, da unge piger i den alder oplever mange ting for første gang. Og det er lige fra den første kæreste til menstruation, svigt og at stå alene i svære situationer. Derfor har vi valgt at lave en serie om fire piger, der begynder på en efterskole. Vi tester i første omgang to afsnit og tilbyder dem gratis på vores YouTube-kanal. Det handler om konstant at afsøge, hvordan vi fortsat kan være relevante overfor vores målgruppe”, siger Julie Lund Mikkelsen.

Relevansen er vigtig
“Vi Unge er i dag et yderst relevant medie for unge piger, og det skal vi blive ved med. Hver dag skriver massevis af teenagepiger til os med spørgsmål, glæder, tanker og hemmeligheder. Generelt søger de gode råd, trøst eller støtte, og vi svarer alle. Læsernes engagement viser, at vi er vigtige for vores læsere – nu skal vi så i højere grad leve op til, at læsergruppen er forandret og i dag interagere langt mere på digitale platforme. Her skal vi være meget mere tilstede. Vores strategi er ganske kort fortalt, at Vi Unge skal være med alle de der “første gange”, som teenagere oplever. Vi skal være rammen for at guide, rådgive og hjælpe. Vi skal gøre en forskel i pigernes liv – og vi skal gøre det lettere, tryggere og sjovere at være teenager”, slutter Julie Lund Mikkelsen.

Julie Lund Mikkelsen er chefredaktør for Vi Unge. Og det er hende, der står i spidsen for den forandring, Vi Unge nu tager hul på.

Kontaktinformation

Julie Lund Mikkelsen
Chefredaktør Vi Unge
julie@viunge.dk
Tlf. 50 76 15 96

Kasper Kankelborg
Kommunikationschef, Aller Media A/S
Kasper.Kankelborg@aller.com
Tlf. 26 13 57 71