Aller præsenterer ny struktur til fremtidens vækst

Aller Media ønsker at fastholde virksomhedens centrale position i danskernes hverdag. Derfor præsenteres i dag en ny struktur for mediekoncernen til fremtidens vækst. Der er tale om nye platforme, prioriteringer, investeringer, opkøb samt øget digitalisering.

Efter to år som administrerende direktør for Aller Media har Lars Sander Matjeka og den danske ledelse nu lagt sidste hånd på den nye struktur, der skal skabe fremtidens mediehus. Allers ambition er at levere nye produkter og et endnu stærkere medieudbud på tværs af platforme. Derfor fokuserer virksomheden nu på nye initiativer med et større potentiale for vækst og indtjening samt ønsket om at imødekomme den nye medievirkelighed og dens muligheder.

- Vores kunder vil blive mødt med et helt nyt medieunivers, nye digitale oplevelser, nye platforme, nyt indhold og nye produktioner. Vi vil arbejde tværmedialt med endnu større fokus på kvalitet og indhold mellem vores stærke brands. Vi gør op med silotænkning og skaber synergier mellem alle vores udgivelser og platforme, siger adm. direktør, Lars Sander Matjeka.

Omstruktureringen indebærer bl.a købet af majoriteten af det digitale medie Heartbeats.dk, etablering af eventselskabet Alive, en helt ny redaktionel struktur med fem indholdskategorier under seks mediechefer, nedlæggelse af 65 stillinger samt implementeringen af en ambitiøs 'digital first'-strategi med fokus på video, podcasts, sociale medier, billeder og interaktive artikler.

- Hvis vi skal leve op til vores egne ambitioner, kræver det, at vi har den rigtige struktur, der samtidig frigør ressourcer, så vi kan investere i nye initiativer og skabe rammerne for fremtidens medievirksomhed. Det betyder desværre samtidig, at vi må sige farvel til gode kolleger på tværs af organisationen. Det er helt afgørende for virksomhedens fremtid og vækst, at vi tager denne opgave seriøst, siger Lars Sander Matjeka.

Aller Medias forretning har i mange år været båret af udgivelsen af mediekoncernens nu 17 magasiner og ugeblade. Nu kommer nye forretningsområder til, og med den ændrede struktur tilføres øgede ressourcer og etableres nye arbejdsgange. Mediekoncernen investerer desuden massivt i abonnementsforretningen, etablerer helt nye fagredaktioner, lancerer et nyt magasin, øger samdistributionen med andre virksomheder og fokuserer på opkøb.

- Vi fokuserer nu benhårdt på de områder, som skaber værdi for vores kunder og for Aller. De ressourcer, som omstruktureringen frigør, skal investeres i mere lønsomme vækstområder og nye initiativer, siger Lars Sander Matjeka.

Blandt initiativerne i den nye struktur kan nævnes:

  • Aller køber majoriteten af det digitale medie Heartbeats pr. 1. oktober 2019. Aller opkøber 80 %, mens stifter og direktør, Le Gammeltoft, fortsat vil eje 20 %. Med Heartbearts bliver Aller en af Danmarks største spillere på podcast-produktion med fem professionelle studier samt en leveringsaftale med podcastmediet Podimo.
  • Aller etablerer et nyt datterselskab, Alive, til at udvikle, skabe og bistå med BtB-events. Her er der tale om Allers hidtidige eventafdeling, der skilles ud i et separat datterselskab på grund af stort vækstpotentiale. Aller skal bl.a. bistå den kommende Metro-åbning.
  • Aller skaber en ny redaktionel struktur med fem overordnede fagredaktioner med hver deres mediechef. Det drejer sig om Ungdom, Familie, Kvindeliv, Livsstil og Nyheder. Strukturen sikrer, at Allers brands arbejder endnu tættere sammen for at imødegå brugernes behov og efterspørgsel.
  • Aller implementerer en ny ’digital first’-strategi, der øger udviklingen af nyt indhold, højere kvalitet og helt nye produktionsformer på tværs af medier med fokus på lyd og billeder.
  • DG Media og Aller Mediesalg samles i én enhed, så Aller bliver i stand til at levere hele produktpaletten i 360 graders plug-and-play-løsninger til samarbejdspartnerne.
  • Aller udbygger samarbejdet med andre virksomheder og øger derved samdistributionen.
  • Aller lancerer Kære Hjem, et helt nyt digitalt livsstilsunivers og magasin, der også skaber en ny kommerciel platform, og som benyttes til samdistribution.
  • Aller omstrukturerer abonnementsstrategien på såvel print som digitale produktioner. Der fokuseres nu på målgrupper og segmenter fremfor isolerede enkelttitler. Denne indsats har givet 100.000 nye abonnementer på 12 måneder.
  • Aller foretager en ekstraordinær investering i virksomhedens contentbureau OTW, for at sikre den digitale forankring og yderligere udvikling af bureauet.
  • Aller lancerer en helt ny digital abonnementsplatform til kunderne.
  • Aller har etableret Aller Lab, der er et internt uddannelsesforløb for alle medarbejdere med fokus på f.eks. det digitale mediemarked, tendenser og målgrupper.
  • Aller forventer at nedlægge samlet set 65 stillinger, idet ressourcerne skal prioriteres på ny som følge af ambitionen om at skabe fremtidens medievirksomhed.