Vi Unge relanceres: Fra cute tween til cool teen

Vi Unge er efterhånden blevet "den gamle pige i klassen". Magasinet har heddet Vi Unge siden 1963, og de fleste piger/kvinder har på et tidspunkt i deres liv har haft et Vi Unge i hænderne. Magasinet har – ligesom de unge – ændret sig undervejs, og nu er det igen blevet tid til at puste nyt liv ind i universet.

I det relancerede Vi Unge-magasin kan læserne blandt andet glæde sig til nyt logo, ny visuel identitet, nyt layout og nye fonte. Og så møder læserne også en ny redaktionel linje med større fokus på den aktuelle samfundsdebat og emner som miljø og bæredygtighed, køn og diversitet. De traditionelle emner, som Vi Unge igennem mange år har centreret sig om som mode, kendisser og skønhed, vil fortsat fylde.

- Fremover vil vi i højere grad italesætte emner, som i forvejen rører sig i samfundsdebatten, men altid på en måde, der møder læseren i øjenhøjde. Når der i medierne tales om f.eks. #metoo gør vi det også i Vi Unge, men ud fra læserens præmis, siger Nikita Hoffmann Andersen, chefredaktør Vi Unge, og fortsætter:

- I Vi Unges relanceringsnummer undersøger vi f.eks. netop sexisme og kønsligestilling i folkeskolen og på gymnasierne. På den måde kan vi uddanne og informere om en igangværende debat, men ud fra teenagerens virkelighed og udgangspunkt.

Alle skal kunne se sig selv i Vi Unge

I forbindelse med relanceringen har Vi Unge-redaktionen bl.a. arbejdet meget med diversitet og repræsentation, så de bliver endnu bedre til at tage en stemme og portrættere et inkluderende og reelt billede af teenagelivet anno 2021, som læserne og medieforbrugeren generelt efterspørger.

- Alle teenagere skal kunne se sig selv i Vi Unge, hvad end det er i form af spejling ift. udseende, etnisk oprindelse, kropsform, religion, seksualitet, køn, samfundsklasse og så videre. Det er en kontinuerlig proces, som vi hele tiden arbejder på og med, siger Nikita Hoffmann Andersen.

Og netop Vi Unges afspejling af den danske ungdom er ifølge Cecilie Ingdal, mediechef Aller Trend, vigtig for at holde sig relevant ift. målgruppen og for at følge med tiden:

- Teenagere anno 2021 er stort set født med hele verden i hånden – og har fra nærmest før de kunne gå haft adgang til informationer om det samfund, der omgiver dem. Og det engagement vi oplever, de har i verden omkring dem, tager vi naturligvis seriøst, siger Cecilie Ingdal og fortsætter:

- Vi Unge er i dag et univers, der rammer de unge, hvor de er i livet og på den platform, de foretrækker. De sociale medier er et naturligt omdrejningspunkt for deres hverdag, men printudgaven er stadig i dag en vigtig platform for dem. Vi Unge er primært skrevet til unge piger, men drengene må i den grad gerne læse med, slutter hun.

Kontakt

Cecilie Ingdal, Mediechef, Aller Trend: cecilie.ingdal@aller.com, 26 19 52 02

Nikita Hoffmann Andersen, Chefredaktør, Vi Unge: nikita@viunge.dk, 28 15 27 00