BILLED-BLADETS TV-GULD: Her er vinderne

In Pressemeddelser

Priserne ved BILLED-BLADETs årlige TV-GULD-fest blev fredag aften, den 2. marts, uddelt ved den store traditionsrige gallafest på Hotel d’Angleterre i København, hvor toppen af den danske TV-branche er samlet.

Der var næsten fuldt hus til TV 2 i værts- og programkategorierne, mens DR til gengæld løb med den prestigefulde TV-dokumentarpris. Og så var der en kæmpe overraskelse for alle i salen, da BILLED-BLADET helt ekstraordinært uddelte Årets Særpris for kun 2. gang nogensinde.

HER ER VINDERNE AF BILLED-BLADETS TV-GULD 2018

Årets kvindelige underholdningsvært blev Lene Beier (TV 2). Hun vandt foran Sofie Linde, Cecilie Frøkjær, Puk Elgård og Sarah Grünewald. Første gang hun vandt var i 2015, og nu har “Landmand søger kærlighed”-værten Lene Beier gjort det igen.

Årets mandlige underholdningsvært blev Peter Ingemann (TV 2). Han vandt foran Mikkel Kryger, Mikkel Beha Erichsen, Anders Agger og Anders Breinholt. Peter Ingemann har to gange tidligere, i 2014 og 2017, modtaget BILLED-BLADETs TV-GULD.

Årets kvindelige nyhedsvært blev Janni Pedersen (TV 2). Hun vandt prisen for første gang – og foran Cecilie Beck, Natasja Crone, Tine Gøtzsche og Divya Das.

Årets mandlige nyhedsvært blev Kåre Quist (DR). Han vandt foran Lasse Sjørslev, Johannes Langkilde, Poul Erik Skammelsen og Mikael Kamber. Det er fjerde år i træk, at Kåre Quist vinder prisen for årets nyhedsvært.

Årets kvindelige sportsvært blev Stine Bjerre Mortensen (TV 2). Hun vandt foran Tina Müller og Camilla Martin. Det er andet år i træk, at Stine Bjerre Mortensen vinder TV-GULD-prisen.

Årets mandlige sportsvært blev Morten Ankerdal (TV 2). Han vandt foran Peter Møller og Thomas Kristensen. Det er femte gang, at Morten Ankerdal vinder BILLED-BLADETs TV-GULD. Det er som altid BILLED-BLADETs læsere, der har afgjort, hvem der løber af med sejren.

Årets NYE TV-program blev “Tinkas Juleeventyr” (TV 2). Programmet vandt kategorien foran “Historien om Danmark” (DR1) og “Mercur” (TV 2 Charlie). Kategorien omfatter programmer, der har haft premiere i 2017.

Årets TV-program blev for fjerde gang “Badehotellet” (TV 2). Programmet vandt foran “Størst” (TV 2) og “Kurs mod fjerne kyster” (TV 2).

ÅRETS TV-DOKUMENTAR:

Modtageren af BILLED-BLADETs TV-GULD og de medfølgende 100.000 kr. for årets bedste dokumentar gik i år til “De sidste mænd i Aleppo” (DR 2). Dokumentaren, der også er nomineret til en Oscar-statuette, blev kåret foran “Statsministrene” (DR1) og “De skjulte talenter” (DR1). Det er TV-GULD-komitéen, der kårer vinderen af Årets TV-dokumentar.

ÅRETS SÆRPRIS:

Modtageren af BILLED-BLADETs TV-GULD, Årets Særpris, gik til tilrettelægger Anne Hjort, familierne og holdet bag tv-dokumentarserien “Årgang 0”. Den unikke serie har i 18 sæsoner ladet seerne komme med indenfor i de unge hovedpersoners liv i med- og modgang. Det er kun 2. gang nogensinde, at Årets Særpris uddeles.

Om TV-GULD-komitéen

TV-GULD-komitéen består af filminstruktør Bille August, direktør og komponist Bent Fabricius-Bjerre, filminstruktør Søren Kragh-Jacobsen, filmproducent Per Holst, skuespiller Cecilie Stenspil, executive producer Karen Boel Thomsen, cand.mag. Preben Wilhjelm, chefredaktør Annemette Krakau og producer Mads Egmont Christensen (formand).

For yderligere information, kontakt venligst

Magnus Hviid

Kommunikationschef, Aller Media A/S