Dansktop Prisen 2018: Her er årets vindere

In Nyheder

Fotograf: Søren Lamberth Copyright: Aller Media

Dansktop Prisen 2018, der lørdag aften løb af stablen i Jyske Bank Boxen i Herning, hyldede dansktoppens kunstnere og dansktoppens 50 års jubilæum med et storslået award-show.

Aftenens værter var udgiverdirektør for Aller Medias ugeblade Anette Kokholm, sanger Keld Heick og danser Thomas Evers-Poulsen. Under hele aftenen sørgede de for, at gæsterne blev godt underholdt. De jonglerede med festlige indslag, prisuddelinger og optrædener af en perlerække af de største dansktop-kunstnere som bl.a. Johnny Reimar, Dorthe Kollo, Sweethearts, Richard Ragnvald og Humørekspressen.

Hele dansktop-eliten var placeret i midten af Boxen, hvor de ved runde borde sad og fulgte med i det storslåede sceneshow. På tribunerne sang og dansede publikum med. Showet var tilrettelagt, så det formede sig som en tidsrejse gennem nogle af de største musikalske øjeblikke i dansktoppens 50-årige historie.

Som en af showets store overraskelser dukkede Kim Schwartz’ datter, Anna Schwartz, op på scenen og fik sin debut i en smuk duet sammen med sin far. De dedikerede sangen “Farewell” som en hyldest til de store kunstnere, vi har mistet gennem tiden. Den følelsesladede sang satte sit tydelige præg på publikum, og man kan roligt sige, at det var en smuk debut for den unge, talentfulde sangerinde.

I aftenens løb blev der i alt uddelt ni forskellige priser til etablerede og nye kunstnere i dansktoppen. Blandt vinderne var den erfarne James Rasmussen, der blev aftenens topscorer med to priser som “Årets mandlige dansktop solist” og “Årets dansktop hit” med sangen “Du er den”. Humørekspressen, der var nomineret i tre kategorier, løb med én af priserne, nemlig “Årets dansktop album” med deres album “En lille én”.

Familie Journals Ærespris blev uddelt af Familie Journal til en kunstner, der har haft en særlig stor indflydelse på dansktoppen. De sidste to år er prisen gået til hhv. Keld Heick og Birthe Kjær. I år overrakte Keld Heick den prestigefyldte pris til en tydelig berørt Dorthe Kollo for hendes store bidrag til genren i mange år.

Familie Journals Læserpris, som blev overrakt af Familie Journals chefredaktør Søren Johannesen, gik til Kejser Larsen Band.

I den store Mig og min Mentor-konkurrence stod slaget mellem de tre mentorer Dario Campeotto, Richard Ragnvald og Kim Schwartz, der hver havde en mentee under deres vinger. Vinderen blev Tine Schlichting, der var under Dariop Campeottos vinger.

Som aftenens sidste overraskelse gik alle dansktopskunstnerne på scenen og sang sammen med Johnny Reimar med på sangen “Sikken’ fest!”, en meget passende afslutning på et storslået show og en hyldest til alle de musikere, der gennem de sidste 50 år har serveret danskernes elskede dansktop-musik. Og sikke en fest det var i Herning.

Aftenens vindere:

Årets Kvindelige Dansktop Solist: Lotte Riisholt

Årets Mandlige Dansktop Solist: James Rasmussen

Årets Dansktop Gruppe: Kandis

Årets Dansktop Album: Humørekspressen – “En lille en”.

Årets Dansktop Hit: James Rasmussen – “Du er den”

Årets Dansktop Live Navn: Klaus & Servants

Familie Journals Ærespris: Dorthe Kollo

Familie Journals Læserpris: Kejser Larsen Band

Mig og min mentor: Tine Schlichting og mentor Dario

Om Dansktop Prisen

Dansktop Prisen er arrangeret af Familie Journal hos Aller Media A/S. Hele aftenen blev sendt direkte på TV 2’s regionale tv-stationer.

Øvrige fotos fra aftenen kan downloades her (indtil den 22. april 2018)

Trine Juul Larsen

trine.juul@aller.com